Vildmarksvägen

Hemma igen 28/7 efter ett kort besök i Norrland.

Vi körde hemifrån Torsdag 23/7 med planen att köra vildmarksvägen Strömsund – Gäddede – Klimpfjäll – Vilhelmina – Strömsund, och att ta en tur längs höga kusten.

Dag 1
Resan gick om än inte i strålande sol hela dagen så iallafall utan regn längs E4 upp till Mjölby där vi stannade till för att hälsa på dottern m familj, fortsatte sen via Örebro och Fagersta upp till Näs där vi besökte Kvarnbackens prylmuseum, väl värt ett besök innehavaren visade runt och berättade mycket om sin samling mm, det visade sig att han nyligen hade besökt vår hemort Ekeby (radio museet) och att han har en dotter som bor här i krokarna. sen körde vi vidare till Gävle där vi valde att ta in på hotell Scandic Gävle CH, ett prisvärt hotell 875:- för ett dubbelrum och 150:- för en garageplats för hojarna, bra frukost med hela kittet ingick.
dagens rutt 68,7 mil

Dag 2
Vädertjänsten hotar med regn längs kusten uppe vid Sundsvall och norröver så vi valde att köra upp till Sundsvall och stannade till på Stone town custom, Diana fyndade en ”pink” Victory tröja och jag ett tillbehör till hojen att montera under gaffelkronan som då ska ändra på luftflödet in bakom kåpan och minska på turbulensen, återstår att se om det funkar, trevlig kille som var i butiken iallafall han berättade vitt och brett om både det ena och andra samt tipsade om en fin väg för att komma till Östersund.
Vi valde att följa hans råd om väg och tog väg 86 via Liden till Bispgården och sen väg 87 till Östersund.
Det blev ett stopp för en fika på en camping intill Indalsälven precis efter att man kört över bron verkade vara ett trevligt ställe och goda baguetter serverades.

Vidare sen tills vi svängde av för att se på en Thailändsk paviljong i Utanede vilken vi blev tipsade om av vår vän på stone town, han berättade även en historia om varför och hur den hamnat där, intressant historia som dock inte stämde överens med det som fans att läsa på plats 😉 men det var kul att se något så udda i den norrländska skogen.
En thai restaurang fans där naturligtvis, så det blev en lunch där innan vi körde vidare.

Vägen upp var fin med fina vyer på många ställen, tyvärr så är jag och min nyligen inköpta action kamera inte helt överens, så alt jag velat filma har tyvärr inte fastnat.

I Östersund blev det bara ett kort stopp för att tanka sen bar det vidare till Strömsund och där tog vi in på Vildmarkshotellet, mer typ ett motell och inte prisvärt, tror det var 1075:- för ett dubbelrum ganska slitna rum i behov av renovering, frukost ingick men ingen höjdare, bröd inköpt på lokala ”Konsum butiken” och serverat direkt från påsen.
Dagens rutt 52,3 mil och inget regn.

Dag 3
Soligt och fint så vi ger oss iväg mot Gäddede bra väg och inte mycket trafik, men härlig natur.
En av de få bilarna vi möter blinkar frenetiskt med ljuset och en liten stund senare visar det sig varför, en ren står vid vägkanten och tycker att det är läge att promenera över när vi stannar bara några meter från den.
Då upptäcker vi att det står några till i vägkanten precis vid sidan om oss, kul att se men inga man vill ha närkontakt med.

vi fortsätter på slingrande vägar ingen strålande sol längre men helt ok.

Framme i Gäddede passar vi på att tanka och ta en fika, sen bär det av igen.
Jag hade läst någonstans att det var vägunderhåll på g för sträckan mellan Gäddede och stekenjokk, och det var det vist… de hade grävt bort all asfalt på hela den sträckan så det var grusväg i ca 9mil, så nu har vi tränat på det 😉
På en del sträckor var det ganska välpackat och på andra ställen var det väldigt löst och slirigt, så det gick inte så fort.

Uppe på fjället växte inte mycket, det var ganska kalt om så säger men otroligt vackert på något märkligt vis.

på resten av vägen till Vilhelmina var det asfalt, fast en hel del tjäll skador så ibland blev det en liten ofrivillig luftfärd.

En fantastiskt härlig tur som jag gärna kör igen när de lagt på lite asfalt.
I Saxnäs stannade vi och åt lunch på fjällgården, det blev pizza och de var faktiskt riktigt goda med.
så småningom kom vi fram till Vilhelmina och tog in på hotell Wilhelmina, ganska okey ställe fast det har några år på nacken.
Bra pris på boendet strax över 2000:- för två nätter inkl en tre rätters meny ena kvällen och något småplock från mini baren.
Men där var riktigt dålig mottagning både på wifi och på mobiltelefonen.
dagens rutt 36,4 mil och inget regn.

Dag 4
väderprognosen säger regn och mycket regn i vilken riktning vi än väljer att köra så vi stannar på hotellet ett dygn, de hade en bubbelpool som vi planterade oss i några timmar inte dumt alls med utsikt över sjön.

dagens rutt 0,0 mil

Dag 5

Regn på de flesta håll och fortsatt regn i veckan så vi beslutar att köra hemåt,
kör den sista etappen av vildmarksvägen Vilhelmina – Strömsund och då passerade vi Hoting, där ligger Ivars bilmuseum och det kan man ju inte bara passera.
Där var många fina gamla bilar och hojar alla i väldigt fint skick.

Här en Douglas 1951 års modell

En Harley model VF från 1921

En farmor Anka bil. Ford modell T 1919 årsmodell

Och mycket mer.
det hade börjat duggregna när vi gick in på museet och det fortsatte med det i en mil eller två men sen var det uppehåll och minsann tittade solen fram och värmde gott emellanåt.
Ett lunch stopp på Sibylla i Brunflo var inte helt fel, sen vidare längs inlandsvägen genom Sveg och ett matstopp till på McDonalds i Mora, det kunde jag varit utan inget fel på maten men vilket stökigt ställe, gapiga ungar o kärringar och herre jisses vilket liv, ingen madaro där inte.
Gott om jänkebilar var där med, någon sorts träff i Rättvik tydligen, så vi fortsatte till Filipstad där vi stannade utanför ett hotell John men vi bara tittade på varandra och var genast överens om att där vill vi inte övernatta, kanske helt ok men det såg väldigt sjaskigt ut skrotbilar på parkeringen och allmänt stökigt.
vi körde in mot centrum och hittade Hotell hertig Karl, ett mysigt litet hotell mycket fräscht och fint troligen ganska nyrenoverat inte det billigaste men helt klart värt sitt pris 1300:- för ett dubbelrum, bekvämaste sängarna på denna turen.

Dagens rutt 72,3 mil

Dag 6
väderprognosen säger regn i stort sett hela vägen hem, men vi har fortsatt tur och har uppehåll tills vi stannar i Värnamo för en fika, då börjar det regna och det fortsätter med det ca 1 mil sen kommer det bara några stänk på några ställen, så vi klarade oss ganska bra från regnet och anlände till Ekeby strax innan 15.00.