Nov-Dec 2015

Fortsättning på november 2015

en av dagarna ägnades bland annat åt en båttur på lake Butler, www.orlandolaketours.com
Det var en kille från England som körde, en kul och trevlig typ, han berättade om vilka djur och kändisar som bode där och vad kåkarna kostade, inget jag la på minnet förutom att till ett av husen som höll på att byggas kostade bara marmorn som importerats från kina 1miljon dollar, jag tror det var kåken på den undre bilden, turen kan rekommenderas även om det var lite lurigt, för platsen där man kliver på är en allmän plats för att lägga i och ta upp båtar, så där var inga skyltar eller så, men på utsatt tid kom båten och hämtade upp oss där.

Söndag 29 nov körde vi från Kissimmee ner till Fort Lauderdale by the see.

Vi valde att köra I 95 ner och det funkade bra, vi har tidigare kört både US 1 som är en lite mindre väg och tar längre tid men erbjuder lite mer att se, och Florida turnpike som är en avgiftsbelagd väg den är lite snabbare om man nu har bråttom.
Jag har tagit med mig min gps som jag installerat usa kartan på och det funkar fint och blev betydligt billigare än att hyra en gps här som vi annars har gjort.
lite kul är det ju faktiskt också när Ingrid (den svenska rösten i gps:n ) uttalar de amerikanska adresserna på svenska, ibland håller man nästan på att köra av vägen som man skrattar.

Anlände hotellet på em.

Ganska medelmåttigt hotell, lite knöligt att komma in och köra ut bara pga att de håller på med ett vägarbete på gatan utanför.
frukost ingår men den är ingen höjdare Donuts å formfranska eller färdigbakta våflor att rosta.
och som vanligt trångt som tusan, men restaurangen har goda och prisvärda hamburgare.

Onsdag 2 dec
Jul marknad i ft lauderdale by the see. Det var väldigt högtidligt med tal av borgmästaren.

Den nedre bilden är en brandbil (stegbil) och som tidigare, bilden ger inte rättvisa, bilen var riktigt tjusigt dekorerad.
Betydligt mycket mer juldekorationer här än man är van vid hemma.
men vist e det tjusigt.

Torsdag 3 dec
Vi tog en tur med water taxi, ett gäng båtar som far runt i kanalerna och lägger till på bestämda platser typ en buss linje, när man betalt en biljett kan hoppa av och på som man vill under hela dagen, även på de här båtarna är de väldigt glada för att berätta om vilka kändisar som bor var och vad deras hus och båtar kostat.
Ett flertal dollar biljonärer bodde längs kanalen.

Jag måste ta med en riktig kamera på nästa resa även om den är jobbig att kånka runt med så är det ännu jobbigare att ha såhär dåliga bilder. smiley
Många av kåkarna var riktigt tjusigt dekorerade med lampor i varenda buske.

Det kom ett riktigt oväder när vi var på väg tillbaka det regna som tusan hela kvällen och natten, när vi kom till hotellet och skulle parkera var där inga lediga p platser på framsidan så vi fick köra bakom hotellet och parkera i en mindre insjö lite dålig avrinning eller stopp i nån brunn.

och så här såg det ut på parkeringen framför hotellet på morgonen, det sjönk undan efter hand så efter några timmar var där tort igen.

Fredag 4 dec
Ett besök på sawgrass mill ett köpcenter typ väla fast stort..
Rekommenderar VF för klädinköp om man nu inte är ute efter design kläder, men Lee och liknande märke har dom, jeans tröjor,skjortor mm och till bra priser även med den nu dåliga växelkursen.

Lördag 5 dec
Såg ut att bli en lite småregnig dag så vi bestämde oss för att köra ner till Södra delen av Miami för att ta en titt på Coral Castle.
Det blev I 95 ner ganska mycket trafik och lite smårörigt på sina ställen när där är 6-7 filer i vardera körriktningen och plötsligt försvinner det 3filer åt höger samtidigt kommer det 3 nya från vänster, men det gick bra.
det visade sig bli lite mer än ett småregn det regna som fan rent ut sagt, vi stannade till för lunch och på parkeringen var vattenståndet ganska högt.

Regnet avtog när vi kom fram och de lånade ut paraplyer så vi klarade att hålla oss ganska torra.
Ett verkligt intressant ställe med många teorier om hur den lille gubben ensam kunnat bygga upp stället.

Stenen innanför gallret väger 9 ton och den var tidigare så välbalanserad att ett barn kunde snurra på den genom att bara använda ett finger.
med tiden så kärvade den ihop och ingenjörer tillkallades för att reparera mekanismen, med lyftkranar och all modern utrustning lyckades de ändå inte att få den att gå så lätt som den gjort tidigare det krävdes att man använde två händer och puttade på rejält.
nu har den fastnat igen och någon ny reparation är inte planerad.

Ett solur som kan avläsas med en noggrannhet av 1-2minuter.

Ett riktigt intressant ställe och med bra guider som visar runt och berättar på ett intressant och lättförståeligt vis, väl värt ett besök.